گروه رایان پرداز

  • کامپیوتر رایان پرداز خوی
  • اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً .

    آموزش چرتکه

    نوین پرداز | Wednesday, 20 Khordad 1394 | ۳ نظر

    دوره آموزش محاسبه ذهنی(چرتکه)

    بر اساس نرم جهانی آن با اقتباس از کشور ژاپن ، با پک کامل آموزشی

    مخاطبین : مقطع ابتدایی و گروه سنی ۵ الی ۱۲ سال

    طول دوره: ۱۲ ترم معادل ۲ سال

    تعداد جلسات هر ترم:  10 جلسه

    در صورت هرگونه سوال با شماره تلفن های   09147903601       تماس گرفته شود.

    امتیازات:

    • آموزش به دو زبان انگلیسی و فارسی
    •  آمادگی جهت شرکت کودکان در مسابقات کشوری و بین المللی محاسبه ذهنی
    • ارایه گواهینامه پایان دوره
    • تخفیف ویژه برای دانش آموزان کارکنان اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان و مدارس ابتدایی برتر

     

     

     

     

    جهت دریافت برشور چرتکه در پایین کلیک و مشاهده فرمایید.

    مفهوم جهانی سیستم حساب ذهنی (UCMAS)

    برنامه حساب ذهنی UCMAS یک برنامه منحصر به فرد برای رشد کودک است که در سال 1993 توسط دکتر دینو ونگ در کشور مالزی ابداع گردید. این برنامه با استفاده از یک سیستم محاسبه نوآورانه با به‌کارگیری چرتکه سبب پویایی مغز (نیمکره‌ چپ و نیمکره‌ راست) به طور هم ‌زمان می‌شود.

    دانش آموزان در سنین بین 5 الی 13 سال با یادگیری محاسبه ذهنی سریع و دقیق ظرفیت ذهن خود را توسعه می‌دهند که این سبب بهبود مهارت‌هایی نظیر مدیریت زمان، تمرکز و توانایی حل مسأله می‌شود که به موفقیت در همه رشته‌ها و زندگی روزمره می انجامد.

    برنامه UCMAS نه تنها منجر به ایجاد اعتماد به نفس و تسلط در انجام محاسبات می‌شود، بلکه این برنامه با ایجاد یک چهارچوب زیربنایی سبب توسعه مهارت‌های مورد نیاز یادگیری در مدرسه و زندگی روزمره کودکان می‌‌گردد.

    برنامه حساب ذهنی UCMAS یک برنامه منحصر به فرد برای رشد کودک است این برنامه با استفاده از یک سیستم محاسبه نوآورانه با به‌کارگیری چرتکه سبب پویایی مغز (نیمکره‌ چپ و نیمکره‌ راست) به طور هم ‌زمان می‌شود.


     
     

    برنامه UCMAS

     

     

    برنامه UCMAS طوری طراحی شده است که هردوطرف مغز را به شکلی یکپارچه توسعه می‌دهد. وقتی کودکان به وسیله دست مهره‌های چرتکه را جابجا می‌کنند، این ارتباط بین دست و مغز، تحریک نیمکره‌‌های راست و چپ مغز را به دنبال خواهد داشت. نیمکره‌ راست – سمت انتزاعی – یک حافظه تصویری از مهره‌های چرتکه می‌سازد درحالیکه نیمکره ‌سمت چپ – سمت منطقی – قوانین لازم برای انجام محاسبات را به کار می‌گیرد.

     

     

    ازآنجاکه نیمکره ‌راست مغز بسیار سریع‌ تر از سمت چپ است، هنگامیکه دانش‌آموز سمت راست را از طریق تجسم به کار می‌گیرد، این نتایج در تقویت قابلیت‌ های راست مغز مفید خواهد بود، ازجمله:

    • انجام محاسبات پیچیده
    • حافظه تصویری
    • تبدیل عکس به کلمات، اعداد و نمادها و معکوس
    • توانایی پردازش اطلاعات درسطح ادراکی

    هنگامیکه هر دو طرف مغز ازطریق آموزش UCMAS فعال می‌شود، دانش آموزان می‌توانند به سرعتی در محاسبات دست یابند که پیش از این فقط نابغه‌های ریاضی قادر به آن بودند.

    فراترازریاضیات

     

     

    روش UCMAS یک توانایی بسیار بالای شناختی دردانش آموزان ایجاد می‌کند، که ‌قادر خواهند بود آن ‌را در تمامی عرصه‌های زندگی به کار گیرند. تمرکز بهتر و با خلاقیت افزایش یافته و حافظه قوی، به دانش آموزان کمک می‌کند تا در مواجهه با مسائل، یک راه حل مدبرانه ارائه نمایند و نه تنها در ریاضیات بلکه در زندگی روزانه از برکات آن بهره‌مند شوند. این روش به کودکان می‌آموزد که هیچ‌گاه از مشکلات و مسائلی که به نظر سخت و غیر قابل حل می‌باشند، نترسیم چرا که:

     

     

    ( همیشه یک راه بهتروسریعتربرای رسیدن به جواب وجودداردکه بااین روش روزمره فرق می کند)

     

     


     

     

    UCMAS در هوش برتر

     

     

    و اینک مجتمع آموزشی هوش برتر از تابستان 1393 شروع به برگزاری دوره های UCMAS در سنین 5 تا 13 سال نموده و علاوه بر مکان اصلی آموزشگاه در مراکز زیر هم برگزار می نماید :
    1-مهد کودک زرین ( شهرک غرب)
    2-سرای محله شهر آرا
    3-سرای محله برق آلستوم
    4- مهد کودک قند عسل (سعادت آباد – میدان کاج)
    5-مهد کودک راحله ( میدان توحید )
    6-مدرسه شهید محلاتی ( شهرک غرب – فرحزادی )

     

     


    برنامه آموزشی UCMAS

     

     

    برنامه آموزشی UCMAS دارای 10 سطح می باشد که هر سطح آن 3 ماه بطول می انجامد.

     

     

    • Basic
    • Elementary A
    • Elementary B
    • Intermediate A
    • Intermediate B
    • Higher A
    • Higher B
    • Advanced A
    • Advanced B
    • Grand Level


     
     

    سطح Basic : در این سطح دانش آموزان با چرتکه و نحوه انجام عملیات جمع و تفریق اعداد یک رقمی با استفاده از فرمول های چرتکه آشنا می شوند.

    سطح Elementary A : در این سطح محاسبه اعداد 2 رقمی با استفاده از چرتکه آموزش داده می شود، سپس دانش آموزان چگونگی انجام محاسبه ذهنی را می آموزند.

    سطح Elementary B : در این سطح مانند سطح قبل با اعداد دو رقمی اما با تعداد ردیف های بیشتر آموزش داده می شود. همچنین دانش آموزان جدول ضرب را فرا می گیرند.

    سطح Intermediate A : در این سطح جمع و تفریق اعداد دو رقمی و سه رقمی با تعداد ردیف های بیشترآموزش داده میشود و دانش آموزان چگونگی انجام عملیات ضرب با استفاده از فرمول های چرتکه را می آموزند (ضرب دورقمی در یک رقمی).

    سطح Intermediate B : در این سطح علاوه بر آموزش جمع و تفریق اعداد سه و چهار رقمی و ضرب اعداد با تعداد ردیف های بیشتر، نحوه انجام تقسیم با استفاده از چرتکه به دانش آموزان آموزش داده می شود.

    از سطح Higher A الی Grand Level که 5 سطح بعدی می باشند، تعداد ارقام تا 10 رقم افزایش می یابد (جهت جمع و تفریق) و دانش آموزان نحوه انجام چهار عمل اصلی با اعداد اعشاری را نیز فرا می گیرند. همچنین در انجام محاسبات ذهنی تبحر بیشتری کسب می نمایند.

    این برنامه برای نوآموزان 5 تا 7 سال که با اعداد انگلیسی (0 تا 9) آشنا بوده و مفهوم جمع و تفریق را تا حدودی میدانند دارای دوسطح دیگر به نام KG 1 و KG 2 است که تکمیل این دوسطح معادل سطح Basic می باشد.


    ابزارهای آموزشی

     

     

    1- چرتکه: ابزاری است برای محاسبه چهار عمل اصلی (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) در ریاضی.

     

     

    2- کتاب: هر سطح دارای 2 جلد کتاب تمام رنگی می باشد. همچنین یک جلد کتاب تمرین نیز از سطح 2 به بعد به سیستم آموزشی اضافه می گردد.

    3- دفترچه تمرین: هر سطح دارای دو دفترچه می باشد که یکی برای تکنیک شنیداری و دیگری برای تکنیک تندنویسی مورد استفاده قرار می گیرد. الف) تکنیک شنیداری: در این سیستم دانش آموزان از طریق سیستم شنوایی خود عملیات ریاضی مورد نیاز را انجام می دهند. ب) تکنیک تند نویسی: در این سیستم اعداد را براساس فرمول های آموزش دیده می نویسد که سبب دقت و سرعت در محاسبه می گردد.

    4- فلش کارت: کارتهایی است که تصاویر مهره های چرتکه بر روی آنها چاپ شده است و این سبب می شود که تصویر چرتکه در ذهن دانش آموزان نقش ببندد و به این وسیله در محاسبه ذهنی دانش آموزان (تجسم مهر ه ها) کمک می نماید.

    چرتکه چیست؟

     

     

    ابزاری است برای محاسبه چهار عمل اصلی (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) در ریاضی و در حالت پیشرفته‌تر برای محاسبه کسروریشه مربه اعداد نیز مورداستفاده قرارگرفته است.

     

     

    امروزه مغازه داران آسیایی برای محاسبات خود همچنان از چرتکه استفاده می‌کنند. از جمله کشورها می‌توان ژاپن را که یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنند‌گان لوازم نوین الکترونیکی است نام برد. اولین چیزی که توجه هر مسافر را د‌ر این کشور به خود ‌جلب می‌کند،‌ استفاد‌ه فروشند‌گان ژاپنی از "چرتکه" است. آن‌ها به کمک چرتکه و مهارت د‌ستشان به‌ سرعت ‌و پس از چند حرکت سریع و ماهرانه، قیمت کالاها را محاسبه کرده و به مشتری می‌گویند.

    ساختارچرتکه

     


     

    چرتکه استاندارد برای انجام چهار عمل اصلی ریاضی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان از آن برای محاسبه ریشه دوم و سوم اعداد نیز استفاده کرد. چرتکه از یک قاب (از جنس چوب و یا پلاستیک) تشکیل شده که چندین میله عمودی در آن جاسازی شده است. هر یک از این میله‌ها تعدادی مهره را نگه می‌دارند که با حرکت مهره‌ها در جهت بالا و پایین میله رقم‌هایی محاسبه می‌گردد. همچنین یک میله افقی نیز فضای داخل قاب را به دو قسمت تقسیم می‌کند که به نام ردیف بالا و ردیف پایین نامیده می‌شوند.

    اجزای چرتکه

     

     

    برای استفاده از چرتکه، آن‌را بر روی سطح صافی مانند میز یا روی پا قرار می‌دهند و تمام مهره‌های بالا و پایین را به سمت مخالف میله افقی حرکت می‌دهند. ارزش عددی هر مهره در ردیف بالا 5 و در ردیف پایینی معادل 1 است. هنگامی که مهره‌ها به سمت میله افقی حرکت داده شوند در واقع شمرده شده‌اند.

     

     

    مزایای یادگیری چرتکه

     

     

    حافظه عبارتست از: توانایی ذخیره و بازیابی اطلاعات و تجارب. مشخص شده است که حافظه‌ای که در نیمکره چپ مغز وجود دارد بلند مدت نیست، اما تصویری که درنیمکره‌راست مغز ثبت شده برای همیشه در ذهن می‌ماند. با تحریک نیمکره‌ راست مغز از طریق حساب ذهنی، و در ترکیب آن با هوشیاری از چشم‌ها ،گوش‌ها و دست‌ها، توانایی ذخیره وبازیابی با هم توسعه داده شده می‌شود.

     

     

    بنابراین، توانایی برای حل مسائل ریاضی10رقمی تنها در چند ثانیه فقط یک موفقیت کوچک در مقایسه با آموزش واقعی ذهنی است که به منظور دست‌یابی به مهارت برای انجام محاسبات سریع انجام می‌شود.

    از جمله مزایا یادگیری چرتکه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

    • توسعه و استفاده از تمام مغز
    • بهبود سرعت و دقت
    • بهبود حافظه
    • ارتقاء خلاقیت و تمرکز
    • بهبود اعتماد به نفس و در نتیجه عملکرد بهتر
    • قادر ساختن دانش آموزان به حل مسائل ریاضی (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) در زمان کوتاه
    • بهبود قدرت تخیل

    آلبرت انیشتن معتقد بود که تصویر سازی (تخیل) از دانش مهم‌تر است، برای اینکه تصویر سازی منبع اصلی کشف دانش است.

    ما به دو دلیل پیشنهاد می کنیم فرزند شما باید کار باچرتکه را یاد بگیرد:

     

     

    اول اینکه کار کردن با چرتکه مانند یک تفریح است. همچنین با کمی تمرین می‌تواند دوستانش را بامهارت‌های محاسبهای شگفت انگیز به وسیله محاسبه مقادیر ذهنی تحت تأثیر قرار دهد.

     

     

    دوم ، شما می‌توانید به فرزند خود کمک کنید تا چیزهای بیشتری نسبت به مهارت‌های ریاضی بدست آورد. شما می‌توانید اعتماد به نفس فرزند خود را تقویت کنید، حس موفقیت را ایجاد نمایید، تفکر بصری را ارتقاء دهید، توانایی حل مسأله (مشکل) را افزایش دهید،خلاقیت، تمرکز و استقامت ذهنی را بهبود دهید.


     
     

    عملکرد نیمکره‌‌های مغز

     

     

     

     

     

     

    مغز انسان شامل نورونهایی است که تعداد آن‌ها به ده‌ها میلیون می‌رسد. این نورون‌ها در نواحی مجرای مغز که هر یک کارکردی تخصصی یافته دارد, انباشته شده‌اند. مغز از قسمت‌های متعددی ساخته شده و هشیاری , از ارتباطات بین قسمت‌های مختلف مغز حاصل می‌شود . مخ بزرگ‌ترین بخش مغز است و حدود 7/8 وزن مغز را به خود اختصاص داده است. مخ شامل دو نیمکره ‌می‌باشد که از نظر شکل شبیه به هم هستند. تا مدت‌ها به نظر می‌رسید که این دو نیمکره‌ از جهت سازماندهی و کارکرد یکسانند اما با مطالعاتی که دانشمندان انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که هر نیمکره‌ مغز ویژگی خاص خود را دارد.


     
     

    ویژگی‌های نیمکره‌ راست مغز :

     

     

    • سمت چپ بدن را هدایت می‌کند.
    • مرکز درک تصاویر و مقررات است.
    • درک رنگ و لحن صدا در این قسمت است.
    • قدرت تشخیص چهره‌ها را دارد.
    • قدرت حل معما را دارد.
    • تخیل و خواب در این ناحیه است.
    • قدرت خلاقیت و کشف کردن دارد.
    • ویژگی‌های زنانه دارد.
    • ورزش و حرکات موزون بدن در این ناحیه است.
    • استعداد موسیقی در این قسمت است.
    • حس لامسه و درک اشیاء به صورت سه بعدی در این قسمت است.
    • جهت یابی توسط این قسمت مغز صورت می‌گیرد.
    • با هنرهای نقاشی و طراحی سروکار دارد.
    • مرکز احساسات و عشق و دوست داشتن دیگران است.
    • ادراکات آن کل نگراست.
    • قدرت نظم و طبقه بندی ندارد.
    • قدرت درک ریاضیات و فلسفه را ندارد.
    • مهارت مدیریت را بلد نمی‌باشد.
    • خلاقیت و ذوق هنری دارد.

     

     

    ویژگی‌های نیمکره‌ راست مغز :

     

     

    افکاری که مانع رشد و تکامل نیمکره‌ راست می‌شوند عبارتند از:

     

     

    • من باید همیشه جدی باشم.
    • حق اشتباه کردن ندارم.
    • من باید عاقلانه عمل کنم و گرنه ....
    • کاری که انجام می‌دهم باید خوشایند دیگران باشد.
    • اگر از نتیجه‌ی کاری مطمئن نیستم نباید انجام دهم.
    • همیشه دنبال رو آدم‌های موفق باشم و شیوه‌ی عمل آن‌ها را تقلید کنم.
    • بر این باور باشم که آدم موفق کسی است که در انجام کارها همیشه ساده‌ترین و کوتاه‌ترین راه را برود.

    ویژگی‌های نیمکره‌ راست مغز :

     

     

    • به مسائل به صورت کلی نگاه کنید نه جزئی .
    • سؤال‌های اگر و یا آنگاه را بپرسید و پاسخ‌های متفاوت پیدا کنید.
    • به خود مجال خیال بافی و فکرهای تخیلی بدهید.
    • از گردش در طبیعت لذت ببرید و به اصوات و رایحه‌ها توجه کنید.
    • بازی‌های فکری داشته باشید.
    • یادگیری را همیشه با کشیدن شکل و طرح انجام دهید.
    • نقاشی و طراحی را بیاموزید.
    • رمان بخوانید و داستان را به شکل تصویر در ذهن مرور کنید.
    • بیشتر نگاه و مشاهده کنید تا اینکه فقط گوش فرا دهید .
    • تصویر آرزوهای خود را در آینده ببینید.
    • به دنبال ارتباطات بین افراد و اشیاء و موضوعات باشید.
    • بچه‌گانه فکر کنید و حس زیبا شناسی خود را تقویت کنید.
    • در تحقیقات و کارها , قدرت ریسک داشته باشید.
    • در رساندن مطلب به دیگران یا درس خواندن از مثال یا استعاره استفاده کنید.
    • دیگران را دوست بدارید , احترام بگذارید و تشکر کنید.

     

     


     
     

    ویژگی‌های نیمکره‌ راست مغز :

     

     

    • قسمت راست بدن را کنترل می‌کند.
    • ریاضیات و فلسفه را دوست دارد.
    • نظم و طبقه بندی کردن را دوست دارد.
    • همیشه منطقی و تحلیل گر با کارها برخورد می‌کند.
    • با تنوع در زندگی مخالف است.
    • مرکز بهخاطر سپردن کلمات و اعداد است.
    • مرکز حرف زدن و دستور زبان و ترتیب کلمات است.
    • ویژگی مردانه دارد.
    • با جزئیات سرو کار دارد.
    • از انتقاد دیگران هراسان است.
    • پردازش اطلاعات وطبقه بندی را به عهده دارد.
    • عجول است و حوصله ندارد.
    • هر چیز را فقط با حرف زدن توضیح می‌دهد و قدرت توضیح مطالب با مثال و شکل را ندارد .
    • قدرت تخیل ندارد.
    • استعداد موسیقی و نقاشی ندارد.
    • قدرت خلاقیت و کشف ندارد.

     

     

    موانع پرورش نیمکره‌ چپ:

     

     

    • داشتن عقاید و باورهای زیر مانع از پرورش نیمکره‌ چپ می‌شود
    • نظم داشتن در زندگی به معنای محدودیت است(آزادی یعنی نداشتن چارچوب)
    • ریاضیات و این‌گونه دروس خسته کننده است و من به هر زحمتی شده نباید با آن‌ها روبرو شوم.
    • توجه به جزئیات , تلف کردن وقت است.
    • نوشتن مطالب در زمان مطالعه , وقت گیر است و مرا خسته می‌کند.

     

     

    راه‌های تقویت نیمکره‌ چپ:

     


    • جدول حل کنید.
    • کارهای هر روز را با جزئیات مشخص یادداشت کنید و برنامه ریزی داشته باشید.
    • زمان مطالعه و درس خواندن , خلاصه برداری کنید.
    • سعی کنید هنگام گوش دادن , مطالب را به حافظه بسپارید.
    • افکار منطقی را تقویت کنید.
    • برای انجام کارها آن‌ها را به مراحل کوچک‌تر تقسیم کنید و مرحله به مرحله کارها را انجام دهید.
    • مطالعات ریاضیات و فلسفه را جزو برنامه‌های خود قرار دهید.
    • بازی شطرنج و پازل را تمرین کنید.
    • مهارت‌های مدیریتی را بیاموزید.
    • در طبیعت برای لذت بردن بیشتر از حس شنوایی استفاده کنید.
    • سخنوری و کنفرانس دادن را تمرین کنید.

     

    نظرات  (۳)

    سلام ببخشید بچها حضوری بهتر یاد میگیرن یا غیر حضوری هم میشه بهشون یاد داد؟
    پاسخ:
    خب تو جمع بهتر یاد میگین و نوعی رقابت بینشون ایجاد میشه
  • فاطمه اقانزاد
  • من میخواهم درتابستان چروگ روباتیک برو
  • مهرداد
  • با سلام
    لطفا جهت تهیه کتابهای راهنمای کار با چرتکه و نحوه خرید آن راهنمایی نمایید.
    با تشکر بصارتی.
    پاسخ:
    تماس فرمایید تا راهنمایی کنیم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.